Iklan

Thursday, August 14, 2014

Menu sarapan pagi ringkas - Pratha dengan sosej

Ini pula ialah menu ringkas yang saya kira mudah buat suami - suami diluar sana sediakan. Menu ini juga memiliki ruang besar untuk bereksperimen dengan penambahan pelbagai bahan mengikut citarasa anda.

Pratha bukanlah nama biasa di Malaysia kerana kita lebih selalu menyebutnya sebagai Roti Canai. Di Singapura sebagai perbandingan, Pratha lebih selalu disebut.

Pratha kini boleh dibeli dalam bentuk sejuk beku dan ianya jauh lebih baik dari yang dihidangkan dikedai kerana penggunaan minyak yang lebih minimum. (Pengilang menjimatkan kos bahan tidak seperti di kedai makan yang mencelup dengan tangan sebagai sukatan..)

Hidangan ini juga sesuai dibuat sebagai bekal anak - anak ke sekolah ataupun sebagai snek ketika lapar.

Oleh kerana hidangan ini mudah, anda boleh juga mengajar cara penyediaannya kepada anak - anak yang sudah boleh membantu anda di dapur.

Bahan - bahannya


Sekeping Pratha sejuk beku
Daun salad
Tomato ceri
Keju
Sosej
Mayonis
Sos Cili


Goreng / Bakar sosej mengikut selera anda. Saya gunakan non - stick pan dengan hanya sedikit minyak zaitun untuk memasak sosej ini.


Setelah sosej masak, masukkan pula Pratha tanpa perlu diletakkan minyak. Jangan risau ia melekat jika anda gunakan non - stick pan kerana jika ia sudah mula masak, ia tidak akan melekat..sebaliknya jika anda cuba menterbalikkan dengan sudip dalam keadaan ia belum sedia, pratha anda akan mudah koyak.


Setelah diterbalikkan dan pratha mula kelihatan garing, taburkan keju ke atasnya. Anda juga boleh gunakan slice cheese jika mahu.


Setelah pratha selesai, angkat dan susunlah mengikut kreativiti anda. Letakkan sos dan mayonis mengikut selera anda


Sedia untuk dihidangkan

2 comments: