Iklan

Thursday, August 14, 2014

Salmon dengan Orange Butter Sauce


Ini adalah cubaan pertama saya memasak salmon dengan sos menggunaka  buah oren dan 

mentega. Resipi ini saya buat khusus untuk isteri saya yang sedang berpantang - bersalin 

anak ke 4 kami.

Salmon yang saya perolehi dari pasaraya besar ini tidak lah seperti yang kita tonton di 

rancangan memasak di TV. Saya maksudkan dari segi potongan ikan ini kerana ia tidak 

dipotong secara filet. Potongan seperti ikan tongkol ini juga ada kelebihannya bagi saya - 

ia boleh dimasak dengan baik untuk kedua - dua belahnya. Tapi jika dengan potongan 

filet, ia boleh garingkan kulitnya dengan lebih baik.

Inspirasi asal datang dari video ini.


Dan juga dari video ini



Ini versi saya:


Ikan salmon di bakar / goreng atas non stick pan tanpa minyak

Tapi nak sedap letak minyak zaitun sikit atau butter sikit



Lepas masak (jangan lama sangat..perhatikan bahagian tepi akan berubah warna dari 

merah kepada putih) angkat letak atas pinggan hidangan

Untuk sos, mula2 masukkan air perahan lemon / oren / limau nipis dalam pan


Lepas tu masukkan hirisan bawang putih, halia, black pepper dan sikit garam


Letakkan herba lain jika mahu (parsley / basil / atau apa yang berkenan)


Kemudian masukkan butter dan kacau hingga rata dan cair..jangan sampai hangus butter 

tu..agak2 semua dah cair maka curahkan atas ikan..

Anda ada resipi salmon yang ingin dikongsi? Emailkan kepada suamisukamasak@gmail.com

2 comments:

  1. Fuyyooo!!! Tabik spring!!! 5 Bintang! :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seorang teman telah mencubanya dengan lebih penambah baikan...nampak lebih baik dari apa yang saya buat...

      Delete