Iklan

Wednesday, August 20, 2014

Resipi sarapan - Roti Bakar dengan Cinnamon

Kali ini , resipi yang teramat mudah tetapi sangat sedap terutama bila di makan panas - panas. Resipi ini saya perolehi ketika ke sebuah hotel di pantai timur dan saya meniru 100% tetapi bahannya mungkin sedikit berbeza kerana bahan yang mereka gunakan lebih bermutu tinggi. 

Apa yang saya kongsikan ini adalah menggunakan bahan mudah diperolehi dan sangat sesuai dengan konsep Suami Suka Masak. Ia amat sesuai untuk dijadikan sarapan segera (asyik roti canai saja pun tak bagus kan) atau boleh juga untuk minum petang minum malam.

Bahan - bahan

Roti (apa jua jenama boleh digunakan)
Mentega
Kaya
Serbuk Kayu Manis (Cinnamon)

Cara penyediaan


Bakar roti menggunakan pembakar atau boleh saja gunakan kuali sehingga berubah warna mengikut kesukaan anda. Ada orang suka terbakar sedikit sahaja, Ada pula yang suka garing mahupun sehingga hampir rentung


Sapukan kaya sehingga rata. Kemudian letakkan mentega (sebaiknya yang disejukkan) mengikut jumlah yang anda gemari. Jika mentega dalam keadaan hampir beku, itu lebih sedap di makan dengan roti yang masih panas.
Kemudian taburkan serbuk kayu manis di atasnya. Saya cadangkan nikmati baunya terlebih dahulu sebelum makan. Anda pasti berselera!


No comments:

Post a Comment