Iklan

Thursday, August 14, 2014

Patty Daging

Antara pertanyaan yang selalu saya terima ialah bagaimana menyediakan patty daging burger sendiri. Patty yang selalu saya buat bukan hanya untuk kegunaan bagi penyediaan burger sahaja malah selalu saya lebihkan kuantitinya agar dapat digunakan bagi resepi yang lain. Sebagai contoh untuk kuah spaghetti, inti tortilla, inti cucur daging dan sebagainya.

Banyak rujukan dalam penghasilan patty ini dan ianya sangat terpulang kepada citarasa individu. Namun 'general rules' yang saya pegang ialah apa juga bahan yang digunakan bagi perapan daging itu, jangan sampai ia mengatasi rasa daging itu sendiri. Faham kan?

Baik, saya kongsikan kaedah saya. Dan pastinya ini bukanlah kaedah yang terbaik dalam dunia ini, tapi ia memuaskan hati setiap orang yang merasai air tangan saya setakat ini.

Ini adalah bahan - bahannya. Dari kiri minyak zaitun, bawang Holland, bawang putih, lada hitam, lada sulah, daun parsley dan daging kisar 

Cincang bawang dan daun parsley. Kemudian masukkan semua bahan - bahan tadi ke dalam apa saja bekas untuk mengadun yang anda ada (mangkuk, pinggan, besen kecil)

Gaulkan hingga sebati

Bentukkan seperti bebola. Dari satu rancangan TV yang saya saksikan, rasa daging dan bahan - bahan ini akan menjadi lebih baik bila dibentukkan seperti bebola setelah diadun.

Tutup bekas anda untuk diperap bahan - bahan tersebut. Sekiranya anda mahu masak segera, perap selama 5 minit juga sudah memadai.

Begitulah penerangan ringkas dalam menyediakan patty daging versi saya ini. Anda boleh masak daging ini dengan pelbagai cara. Sekiranya anda ada mencuba resipi ini, sila kongsikan di laman Facebook kami.

3 comments: